Header Ads

4 Perampas Yang Pasti Akan Datang

Tidak semua istilah “perampas” dimaksudkan dengan negatif. Istilah Perampas juga dapat diertikan positif sebagai peringatan bagi kita. Manusia pasti menghadapi empat ‘perampas’ nyata yang pasti datang, iaitu:


1. Malaikat izrail akan merampas nyawanya

كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ*ۖ ثُمَّ إِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ
Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.
(Surah. Al Ankabut : 57)
Tidak ada satu makhluk pun yang kuasa menangguhkan datangnya kematian, walau hanya sedetik, kerana takdir kematian adalah hak mutlak Allah SWT. Setiap manusia, sesungguhnya selalu diburu kematian. Jaraknya pun semakin dekat dari masa ke masa.

2. Ahli waris akan merampas harta bendanya
Semua harta yang kita miliki pasti pada suatu masa akan dirampas juga oleh ahli waris kita. Maka janganlah kita bangga akan harta yang kita miliki kerana didalam harta tersebut juga ada hak milik orang lain. Baik hak orang yang tak mampu ataupun hak waris kita.


3. Ulat akan merampas tubuhnya (dalam kubur)
Setinggi apapun pangkatnya, setinggi apapun jawatannya di dunia tapi sesudah meninggal maka akan dimakan ulat juga. Oleh kerana itu janganlah sombong akan pangkat yang kita miliki sekarang kerana semuanya adalah sama pada Allah SWT. Yang membezakan dimata Allah adalah amal perbuatan manusia selama mereka didunia.

4. Orang yang pernah dizalimi akan merampas amalannya.

Orang yang pernah kita zalimi akan datang menagih amal kita sewaktu di hari penimbangan amal nanti. Maka hendaklah meminta maaf kepada orang-orang yang pernah kita zalimi samada sengaja atau tidak sengaja dan hendaklah bertaubat tidak akan mengulangi perbuatan tersebut.
انّا للہ و انّا الیہ راجعون
“Sesungguhnya segala sesuatu berasal dari Allah dan akan kembali padanya.”

No comments

COmment

SUBSCRIBE NOW!!

Syed Territory
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.