Header Ads

Bahayakah Shisha..


















Shisha atau nama lainnya dikenali sebagai 'hookah' sememangnya popular di kalangan remaja dan muda-mudi.. Shisha ni berasal dari india dan dicipta zaman pemerintahan Empayar Islam Mughal  sekitar abad ke-16 Masehi oleh seorang tokoh fizik terkemuka india; Hakim Abu’l-Fath Gilani.. Beliau menyedari menghisap tembakau telah menjadi satu trend baru di kalangan elitis Mughal beliau telah mencipta peralatan yang kononnya boleh menyucikan asap tembakau yang diberi nama 'huqqah' 

Hookah menjadi terkenal dikalangan golongan atasan di India dan seterusnya merebak ke seluruh Asia Tenggara ke negara-negara Islam di seluruh dunia..

Syed dah kenalkan kat korang apa itu Shisha.. although kalau Syed tak citer kat korang sure more than 75% dah kenal benda ni.. and shisha ni dah besepah-sepah dekat kedai makan mamak.. Tua, muda, tak kira lelaki ke perempuan ke, memang ada yang hisap Shisha ni.. Opss!! Perenpuan?? Betu ke perempuan pun ada yang ber'shisha'.. dekat internet dah tak larat nak tengok remaja perempuan Melayu kita yang ber'shisha'.. tapi memang tak sedap la mata memandang kan kalau tengok perempuan ber`shisha' ni..


So?? Betul ke shisha ni bahaya?? Syed ada terbaca yang shisha ni tak bahaya sebab isap shisha ni just ada arang and bukan macam yang ada dalam rokok macam nikotin, tar semua tu.. it just the flavor macam perisa tambahan.. so apa yang bahayanya?? Tapi korang jangan la pergi buat ramuan korang sendiri.. nanti ada pulak yang terlebih pandai pegi boh air ketum pulak.. fungsi air yang earlier nak menyucikan air dah jadi lain kat situ.. so jangan la nak buat pandai erk?? 
















Masukkan flavour dalam tempat yang disediakan, then letak batu arang panas kat atas yang kemudiannya disedut melalui satu pipe. So udara dari atas akan melalui arang panas tadi kemudian melalui flavour dan terus masuk ke air yang kemudiannya asapnya terus dialirkan ke paip yang korang sedut tadi.  And kalau yang pernah isap shisha.. shisha ni mempunyai banyak flavour.. Strawberry, Coke, vanilla dan kebanyakannya perisa buah-buahan.. bunyi macam safe je kan?? Tapi shisha ni ada jugak yang kata bahaya shisha ni lagi teruk dari orang yang hisap rokok berjam-jam tu sebab, ada pendapat cakap yang isap shisha sekali sama dengan kita hisap 400 batang rokok.. Syed memang tak pernah nak cuba atau nak rasa macam mana rasa hisap rokok, shisha dan natang yang sewaktu dengannya.. so kalau korang tanya pendapat Syed.. Syed rasa tak payah  la korang habiskan duit korang tu dengan nak hisap benda ni ok?? Banyak lagi benda yang berfaedah boleh korang buat dengan duit tu..terpulanglah pada diri masing-masing.. ada akal yang Allah kurniakan guna dengan sebaiknya, fikir baik-buruk terlebih dahulu ok??

p/s : kalau ada pendapat yang hisap shisha ni boleh mandul pun.. kalau dah jadi tabiat, susah nak ubah.. baik jangan start kepada sesapa yang baru nak cuba tu..

No comments

COmment

SUBSCRIBE NOW!!

Syed Territory
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.